Când senzorul uRADMonitor Smoggie a fost lansat în sursă deschisă, am avut în vedere o țintă foarte specifică: studenți și pasionați de tehnologie care își pot construi proprii senzori low cost pentru a adăuga noi puncte de date pe harta globală, răspândind constientizarea despre impactul poluarii asupra comunităților și orașelor lor.

Acest lucru s-a concretizat în mai multe ocazii, cum ar fi rețeaua de senzori la nivel de oraș construită în Câmpulung în întregime de studenți, sau atelierul Exceed Possibilities, doar pentru a numi câteva.

Prin urmare, a fost o oportunitate grozavă colaborarea cu Departamentul de Fizică a Universității din Craiova pentru „Școala de vară” din septembrie. 21 de studenți din Bulgaria, Turcia, Slovacia și România au învățat să realizeze un senzor de monitorizare a aerului în cadrul proiectului Erasmus+ „Aplicarea tehnologiilor avansate în predare și cercetare, în domeniul poluării aerului”.

Fondatorul uRADMonitor, domnul Radu Motișan, a susținut un workshop despre noțiunile de bază ale dispozitivelor IOT și a împărtășit cu studenții fragmente din experiența sa antreprenorială în domeniul producției de hardware, tehnologii emergente și importanța construirii de companii axate pe inovare. Acest lucru a fost doar pentru a le oferi un început de bază in ce inseamna senzorii înainte de a le permite să treacă la pasul practic.

Studentii au învățat cum să construiască fizic un senzor, inclusiv cositorirea. Aceasta a fost o oportunitate excelentă pentru ei de a înțelege o parte cheie a industriei electronice actuale: componentele electronice și modul în care funcționează într-un design complex. Cu siguranță, a fost și distractiv să depaneze unele dintre problemele de lipire, dar așa funcționează cel mai bine educația, prin încercare și eroare:

Programarea senzorilor lor cu Arduino a fost, de asemenea, distractiv, deoarece au văzut cum senzorii prind viață, măsurând calitatea aerului prin concentrația de particule și conectându-se la rețeaua globală de senzori uRADMonitor. Ei au putut să observe cum sunt obtinute, stocate și procesate datele senzorilor, să discute despre IoT (Internet of Things), algoritmi de învățare automată și inteligența artificială necesare pentru a procesa cantități mari de date.

Au învățat despre imprimarea 3D și au văzut cum se face acest lucru în Laboratorul de imprimare 3D al Universității. Imprimantele au fost folosite pentru a construi carcasele pentru senzori, ca pas final:

Senzorii fabricați la Craiova au fost instalați în Turcia, Slovacia, Bulgaria și România, devenind parte din rețeaua globala de monitorizare a mediului. Componenta #opensource demonstreaza propagarea organica a acestui tip de tehnologii, prin implicarea libera a celor interesati.

Acesta a fost cu siguranță un proiect Erasmus+ de succes si foarte productiv, dezvoltat de Universitatea din Craiova în parteneriat cu Universitatea de Știință și Tehnologie Adana Türkeş Alparslan, Universitatea din Plovdiv „Paisii Hilendarski” și Universitatea Matej Bel din Banská Bistrika. Proiectul a avut ca scop dezvoltarea abilităților STEM ale elevilor și, de asemenea, a sporit abilitățile profesorilor în utilizarea tehnologiilor avansate #opensource. Felicitări coordonatorului de proiect, lect.univ.dr. Mihaela Tinca UDRIȘTIOIU și colegiilor săi de la Universitate, pentru contribuția lor la avansarea standardelor de educație in pas cu tehnologia vremurilor noastre: